Islamic Clock

Friday, November 26, 2010

“JoDoh..”





Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.. Saudara saudaraku sekalian siapa nak kahwin? Angkat tangan! Wow… Ramainya yang nak kawin.. Ye la,sape yang tak nak kawin kan? Dah ada calon? Wah..!! Bestnye kalau dah ade calon.. Bahagianya rase.. Tapi… Haa! Kalau dah keluar ayat ‘tapi’ ni mesti ade something nak dikongsi bersama kan? Jom!
            Calon pilihan kita.. Ataupun dengan bahasa yang mudah sikit jodoh yang kita harapkan.. Jodoh pilihan hati kita.. Sebagai contoh si teruna berjumpa dengan si dara menyatakan isi hati.. “Ana menyintai nti,ana ingin melamar nti menjadi isteri ana,yang halal untuk ana,bolehkah nti tunggu ana?” lalu si dara pun tanpa disedari tubuh badannya merembeskan hormon Phenylethylamine yakni menurut kajian merupakan hormon yang menyebabkan kaum wanita merasa happy,gementar,malu dan sebagainya terhadap crush nye.. Apalagi,jawab la si dara tersebut “I’Allah,ana akan jaga hati ana ni untuk nta,ana akan tunggu nta”.. Wow!! Romantisnya..
            Yakinkah kita pada janji janji yang tanpa ikatan yang sah? Adakah kita betul betul pasti yang memang dia jodoh kita? Soal jodoh ni kerja kitakah? Kita kah yang menentukan soal jodoh ni? Lelaki dan wanita yang tanpa apa apa ikatan yang sah dah berjanji setia. Lucunya.. Ikatan pertunangan yang menurut islam merupakan ikatan yang yang besar. Yang haram bagi  lelaki meminang mana mana gadis yang sudah dipinang. Tapi dengan hanya ikatan pertunangan masih lagi kita tidak boleh yakin 100% yang dia jodoh kita. Ikatan pertunangan boleh terputus bila bila masa bila sekali saja ditempuh ombak andai ditakdirkan Allah.
            Kita ambil contoh yang paling mudah. Haa! Tadi sewaktu saya solat jumaat di masjid,saya berada di saf yang ke dua. Di hadapan saya kosong yakni saf pertama. Dalam hati saya memang saya dapat solat di saf pertama dah kali ni tapi benar takdir penetu segalanya,saat saya nak melangkah ke hadapan,ade hamba Allah terus melangkah ke hadapan ke saf pertama di hadapan saya. Sepatutnya saya lagi berpeluang ke saf hadapan sebab saya ade hanya beberapa inci di belakang sahaja tapi takdir Allah,hamba Allah yang baru sahaja sampai terus dapat saf hadapan. Maknanya memang nama hamba Allah itu sudah tercatat pada saf pertama itu dan bukannya saya. Bukan kita yang menentukan takdir,tapi Allah. Sama la juga soal jodoh. Allah yang tentukan bukan kita.
best minum waktu sejuk.. ummmphhh

            Mari saya bagi satu lagi contoh mudah. Berkenaan saya. Sewaktu saya pulang dari masjid untuk solat jumaat tadi,cuaca panas. Apa lagi,singgah ke kedai runcit dan beli air botol sarsi. Fuh. Pegang botol saja dah terasa nikmat sejuk. Dah bayar sume dah,tggu nak bukak penutut botol je. Lepas bukak je penutut botol dan nk hala kat mulut nk minum air,hanya beberapa cm je lagi nk bersentuh dengan bibir saya. Dalam hati memang kata air ni saya dapat minum. Memang air ni akan jadi milik saya. Memang dah yakin. Tapi kuasa Allah melebihi segala galanya. Belum sempat saya minum air itu,saya tergelincirkan botol tu. Habis tumpah air,bukan setakat tumpah air,botol pun pecah. Ya Allah,Insafnye diri.
            Dengan contoh contoh tadi rasanya kita dapat simpulkan bahawa jodoh ni bukan kerja kita. Semua tu kerja Allah. Jadi kita sebagai hambanya tak perlu la susah susah mencari calon. Baik kita sama sama menjaga hati. Bercinta dengan Allah dulu,selepas Allah pinjamkan seseorang untuk kita yakni jodoh kita baru la kita berkongsi rasa cinta kita kepada Allah dan juga kepada jodoh kita. Sama sama la kita muhasabah diri kita,sama sama menasihati diri kita sama sama la kita menjadi pengemis pada cinta Allah. I’Allah.. Ingat la,wanita yang baik ialah untuk lelaki yang baik dan wanita yang keji untuk lelaki yang keji. I’Allah,semoga kita tergolong dalam orang yang baik.. I’Allah..  Apa yang baik datangnya dari Allah dan yang kurangnya adalah dari kelemahan saya sendiri..
Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh….

                                                                                                          



No comments:

Post a Comment