Islamic Clock

Wednesday, November 24, 2010

“Agungnya Allah,Maha Mengetahui Tiap Yang Terjadi…”


Assalamulaikum dan bertemu kembali. Alhamdulillah,maha suci tuhan yg mencipta langit dan bumi. Petang tadi semasa ibu sy nk pinjam motor sy iaitu Lagenda 115 ZR yang baru sahaja keluar kat pasaran untuk membeli sayur telah berlaku satu kisah yang bagi sy sangat menyedihkan tapi banyak mengajar sy erti kedewasaan dan sebagai bukti yang Allah mencipta sesuatu dengan sebabnya yang tersendiri dan ada hikmah di sebalik yang terjadi.
Cerita begini,hari ini adik lelaki sy yang agak nakal sedikit(macam abgnya) keluar dengan motor secara senyap senyap. Tengok tengok motor dah takde. Die keluar dengan motor lama ibu saya(xbagi moto sy.. Xharap!HEHEHE) dalam waktu yang sama juga ibu kesayangan saya,nak keluar beli sayur tapi motor xde. Apalagi sy dengan solehnya(I’Allah) bagi la motor kesayangan sy ni.. w’pun dalam hati kecil sy ini sy ingin bersiar siar dengan adik bongsu kesayangan sy,Tabrani Hashim ke pantai tapi demi ibu yang tercinta sy merelakan motor itu disampingnya.. Cheewaahh..!! hehe.. Untuk pengetahuan saudara saudara motor saya dilengkapi dengan sistem alarm..
Sedang saya mengelamun memikirkan result saya yang bakal keluar minggu depan(hati bukan main risau lagi) ade kawan saya datang ke rumah dan menyampaikan pesanan ibu saya yang motor saya terpasang Alarm.. Dalam hati sy,”xkan xleh tutup kot alarm,senang je tekan je butang mane mane senyap la motor tu” tapi disebabkan firasat saya mengatakan yang ibu saya memerlukan saya lantas saya pakai seluar(sebelum tu pakai kain) dan bergegas dengan superbike ayah saya..(hehehehe)
Sampai je saya ke pasar sayur saya tengok motor saya diam je.. Dalam hati sy,”senyap pun,hish.. Rugi je datang” so,saya cari la mana ibu saya.. Tiba tiba saya tengok orang ramai mengerumi sesuatu.. Saya mula rasa xsedap hati,minta jauh semua perkara buruk.. Saya pun dekati la… Ya Allah.. Ada budak kecil yang ‘nyetok’ atau dalam surat orang cakap otot kejang ek? Maybe kot… Dalam ramai ramai tu sy tengok ibu saya la yang memainkan peranan membantu budak kecil tu,basahkan budak tu dengan air.. Saya rasa budak itu dalam lingkungan 2 tahun rasanya.. kecil lagi.. kasihan sangat sangat.. Maka dari situ timbul la naluri perubatan dalam kepala saya sesuai dengan saya iaitu Pelatih Penolong Pegawai Perubatan.. Ya Allah,cemasnya waktu itu hanya Allah saja yang tahu.. Ibu bapa budak tu ade bersama tetapi kasihan sangat kerana kedua duanya agak lurus dan tidak berpengetahuan.. Subhanallah,lagi la saya sedih dengan budak tu. Ape yang saya buat? Masa tu datang la semua ilmu-ilmu yang diajar pensyarah saya(Alhamdulillah)
1.     Pastikan saluran pernafasannye tidak terhalang
2.     Elakkan pesakit memegang benda yang tajam
3.     Biasanya pesakit akan mengigit bibir atau lidah jadi letak benda yang lembut seperti kain atau benda yang lembut-pastikan saluran pernafasan tidak tersumbat
Tapi!! Dengan suasana macam tu memang mencemaskan ,ditambah pula dengan tangisan ibunya yang memang tak tahu nak buat ape..  Untuk pengetahuan saudara semua mereka berdua memang dalam perjalanan ke hospital tetapi motor diorang rosak ditengah jalan.. Nasib baik motor rosak betul betul dihadapan pasar sayur tu kalau rosak di tengah bendang macam mana? Dengan waktu sekarang yang hujan tak menentu cmni? Subhanallah,maha suci Allah yang mencipta segala galanya bersebab.. ibu saya la yang membasahkan badan dan kepala budak itu dengan air dan memang saya bersetuju dengan caranya.. Dalam keadaan cemas camtu memang tak tau nk buat ape dah.. Ibunya asyik terhuyung hayang cemas.. Memang kesian sangat pada keluarga ini.. Tapi Allah menjadikan sesuatu pasti ada hikmahnya.. Alhamdulillah,saat budak itu dah sedar tapi still panas.. saya syak high fever.. Motor dia yang rosak tu boleh hidup.. Alhamdulillah.. Apa lagi,saya nasihatkan terus pergi ke hospital.. Hospital terdekat Hospital Tumpat yang lebih kurang 5 km gak.. Pergi la diorang ke hospital. Tapi entah kenapa sekali lagi hati saya berasa tidak selesa. Saya minta izin dengan ibu saya untuk mengekori pasangan tadi ke hospital sebab saya bimbang motor diorang rosak lagi. Saya pun pergi dengan Kereta kepunyaan ayah saya. Best gak bawak keta ek.. hehe
Sangkaan saya ternyata benar,motor diorang rosak lagi. Alangkah sedihnya saya sampai menitis air mata. Saya menumpangkan isterinya ke hospital manakala suaminya cuba membaiki motor usangnya(alangkah sedihnya).. Dalam perjalanan tu kali pertama saya drive laju.. wuishh.. fikir balik bahaya gak laju laju,tapi keadaan yang memaksa.. Sampai je hospital terus saya suruh kakak tu masuk dalam unit kecemasan lepas saya daftar,keadaan hospitan memang ramai orang tapi Allah mempermudahkan urusan kami,giliran kami cepat. Mungkin juga disebabkan staf staf disana kenal saya akibat pernah praktikal disana tapi yang paling utama Allah la yang menolong kami.
Alhamdulillah,budak kecil itu mendapat rawatan yang selanjutnya.. tidak lama kemudian suaminya sampai dan masuk dalam unit kecemasan. Betapa kasih sayang ibu bapa kepada anak melebihi segalanya. Sayangi la ibu bapa kita.. saya sayang ibu dan ayah saya.. Diorang la pemilik cinta sy selepas Allah dan Rasul. Tapi kan,kalu difikirkan balik,semua kejadian di atas merupakan suatu kebetulan yang Allah rancang.. Pertama sekali motor ibu saya adik saya guna maka ibu saya mestilah nak guna motor saya dan di pasar ibu saya panggil saya sebab alarm moto saya terpasang sedangkan dengan sekali tekan saja dah boleh mematikan alarm tersebut tapi Allah dah rancang semua tu.. Masya Allah.. Agungnya kuasa Allah.. Mencipta sesuatu kerana ada hikmahnya.. Ya Allah,insafnya.. sungguh cuti ini banyak mengajar aku sesuatu… Ya Allah,terima la taubatku….

No comments:

Post a Comment